Het Verenigingsloket is gelanceerd
Op 30 januari 2024 ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Momenteel zijn er een beperkt aantal dienstverleners aangesloten. Intussen hebben al meer dan 100 lokale besturen en een 10-tal Vlaamse entiteiten interesse getoond om samen stap voor stap verder te werken aan een volledige ontsluiting van alle (lokale) overheden tegen 2027.
Daarnaast maakt het Verenigingsloket het vandaag al mogelijk om jouw verenigingsgegevens te raadplegen, beheren en delen!
Wat kan je vinden op het Verenigingsloket?
Je vindt er essentiële informatie voor bestaande verenigingen en verenigingen in wording, met betrekking tot overheidsdiensten. Daarnaast kunnen verenigingen er hun eigen gegevens registreren, raadplegen en beheren om vervolgens optimaal gebruik te maken van het dienstverleningsaanbod.
Concreet betekent dit dat je in de toekomst op het Verenigingsloket zal kunnen:
- Zoeken naar verenigingen
- Je eigen vereniging registreren
- Je eigen verenigingsgegevens raadplegen en beheren
- Overzicht raadplegen van basisinformatie en diensten
- Actuele, op maat gemaakte informatie voor verenigingen consulteren
- Dienstverlening opstarten
- Raadplegen en volgen van je verenigingsdossiers
Als je zelf ideeën of opmerkingen hebt vanuit jouw organisatie kan je die delen met het Verengingsloket.
Op 6 februari 2024 organiseert het Verenigingsloket twee online sessies via Teams over de voordelen en functionaliteiten van het Verenigingsloket voro jouw vereniging of koepel!
Op het programma:
- Visie, doelstellingen en principes
- Demo Verenigingsloket
- Werking Verenigingsregister
- Hoe aansluiten
- Toekomstvisie Verenigingsloket (minister van Cultuur Jan Jambon)
- Roadmap 2024